Kondycja w górach to podstawa, bez niej ani rusz!

Jeśli wkrótce planujesz aktywny wypoczynek warto wcześniej pomyśleć o swojej kondycji. Już niedługo majówka, zaraz potem czerwcowy weekend, a później wakacje, czyli czas urlopów. Jakiś czas temu pisaliśmy już jak poprawić kondycję przed wyjazdem w góry, a teraz sami podejmujemy wyzwanie, by móc w pełni cieszyć się weekendem majowym, który spędzimy w Karkonoszach.




Kondycja w górach to podstawa!


Wiadomo, że początki bywają trudne. Ale, ale jak też powszechnie wiadomo dla chcącego nic trudnego, bo kto chce znajdzie sposób, a kto nie chce znajdzie powód. Wydawać by się mogło, że piesze wycieczki nie wymagają żadnego przygotowania, ale nic bardziej mylnego. Wielogodzinne wycieczki z obciążeniem na plecach przy różnorodnym ukształtowaniu terenu to nie lada wyzwanie dla naszego organizmu. 

A od czego zacząć?

Motywacja

Musisz przede wszystkim chcieć zacząć ćwiczyć. Niezwykle ważna jest motywacja. Znajdź czas tylko dla siebie i dobrze go wykorzystaj. Przynajmniej dwa, trzy razy w tygodniu przeznacz godzinę dla kondycji - niezwykle ważna jest systematyczność. I pamiętaj, że ćwiczenia mają sprawiać Ci przyjemność i radość, a nie być tylko kolejnym, męczącym obowiązkiem.


Trening na maszynach cardio


Trening cardio pomaga poprawić ogólną wydolność organizmu, co przyczynia się również do wzrostu odporności. A jeżeli chcesz się w pełni cieszyć z wyjazdu powinieneś zadbać również o ten aspekt. Cardio nie tylko poprawi także twoją kondycję, ale także poprawia wydolność płuc i przyspiesza metabolizm. 

Treningi interwałowe


Fajną opcją dla urozmaicenia są treningi interwałowe, które jak sama nazwa wskazuje charakteryzują się zmienną intensywnością ćwiczeń - wysoką na zmianę ze średnią. Zawsze jednak należy pamiętać o rozgrzewce. Interwały są tak uniwersalne, że można je stosować podczas marszu, marszobiegu, pływania, jazdy na rowerze czy rolkach czy w trakcie biegu. Dzięki tego rodzaju ćwiczeniom poprawisz wytrzymałość i siłę, ale także zredukujesz tkankę tłuszczową. A kto z nas nie chce się pozbyć przy okazji kilku zbędnych kilogramów? 

Siłownia, zajęcia fitness


Całodzienne wędrówki z plecakiem to nie lada wyzwanie dla naszego organizmu i mięśni. Chodząc na siłownię warto wzmocnić nie tylko mięśnie nóg, ale także brzucha i grzbietu. Jeżeli przeraża Cię sama siłownia zacznij od zajęć fitness  - w grupie zawsze szybciej się odnajdziesz. Wybieraj zajęcia dynamiczne, na których będziesz wzmacniać poszczególne partie ciała.

Spacer

W wolnych chwilach dużo spaceruj, jeśli masz weź ze sobą kijki. Podczas zwykłego marszu nie angażujesz aż tak dużo mięśni, a w tym przypadku pracują również ramiona, plecy i barki. Poza tym kolana będą mniej obciążone, bo chodząc z kijkami nacisk na stawy jest mniejszy w porównaniu do tradycyjnego marszu. W weekendy wybieraj dłuższe trasy.

Poza tym..

Zrezygnuj z windy na rzecz schodów - dzięki temu wzmocnisz swoje łydki. Zwłaszcza kiedy czeka Cię wspinaczka na ostanie piętro w wieżowcu. Twoje łydki będą Ci za to wdzięczne ;) Ulubione piosenki i dynamiczna muzyka płynąca z słuchawek podczas ćwiczeń na pewno dodadzą Ci powera do działania. No i zamiast na piwo lepiej umawiać się ze znajomymi na spacer! ;)


Dlaczego kondycja jest tak ważna w górach?


Jeśli kondycyjnie odpowiednio wcześnie przygotujesz się do wyjazdu w góry nie nabawisz się zbędnych kontuzji i unikniesz kryzysu na szlaku. A zamiast myśleć o każdym następnym kroku i o tym jak daleko do celu, będziesz mógł w pełni cieszyć się z uroków górskich widoków. Aktywnie spędzony czas na pewno wpłynie pozytywnie na Twoje samopoczucie, a wydzielające się przy wysiłku endorfiny zapewnią Ci dobry nastrój i humor. I pamiętaj, żeby zawsze mieć do każdych gór respekt. 



2 komentarze:

  1. I ja właśnie z tegoż powodu 18.01 wykupiłam karnet na siłownię... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najtrudniejszy pierwszy krok, później będzie już z górki ;)

      Usuń